Brev:
Mere skemad
18. april 2009
Alder:
5 mdr.
Mere skemad
Hej Helen
Nu går det godt med at spise uden at hun hele tiden vil have tommelfingeren i munden. Det hjælper at give hende noget hun kan holde ved (en klud eller legetøj) og når hun bliver lidt ældre vil jeg prøve at give hende en agurkstav, som du forslog sidst.
Hun er nu 5 mdr og vi har været i gang med skemad en god måned. Vi skal giftes om en måned og jeg har et ønske om at trappe lidt mere ned på amningen til den tid. Hun skal ikke med til brylluppet, men skal passes ude. Hun er god til at tage flaske, så det er ikke noget problem. Jeg regner med at malke ud efter behov.
Lige nu er vi oppe på ca. 80 ml grød om formiddagen og ca. 100 ml kartoffelmos om aftenen og begge måltider suppleres af amning, så dagen ser nogenlunde sådan ud for os:
Ammes om morgenen når hun vågner ca. 06.30 og er vågen ca. halvanden time. Hun ammes kort inden formiddagslur.
Får grød, vand af kop + supp. amning når hun vågner fra formiddagslur og er vågen ca. to timer og ammes igen kort inden middagslur.
Om eftermiddagen ammes hun.
Efter kort lur sidst på eftermiddagen får hun kartoffelmos, vand af kop + supp. amning.
Ammes og får flaske inden hun puttes ca. kl. 19.30-20.00.
Nogle nætter vågner hun og bliver ammet andre nætter sover hun hele natten.
Længden af lurene om dagen varierer meget, men hun plejer at sove en længere formiddagslur end middagslur. Sammenlagt sover hun ca. tre-fire timer om dagen.
Jeg har forestillet mig at hun om en måned er oppe på tre ske måltider under at blive suppleret med amning bagefter. Hun er god til at drikke vand og når hun er tørstig, kan hun drikke ca. 40 ml inkl spild.
Min bekymring er om hendes mave kan følge med. Hun kan nogle dage godt have hård mave og de dage giver jeg hende 3 ml laktulose. Hun virker ikke generet af det - hun græder ikke men presser selvfølgelig en del, når hun skal af med noget.
Jeg tænker at jeg først vil skære amningen væk ved de to ske måltider, hun får nu, men så skal hun vel have så meget grød/mos at hun selv siger stop? Nu tror jeg nemlig godt hun kan spise mere end det hun får.
Hvor lang tid skal der gå inden jeg kan indføre det tredje ske måltid? Jeg tænker at give hende de om eftermiddagen, når hun vågner fra middagssøvnen. Så ligger alle måltiderne lige efter en lur og jeg tror det er nemmest at få hende til at koncentrere sig om at spise på dette tidspunkt.
Hvor længe er det nødvendig at amme kort inden hun skal puttes om dagen?
Håber du kan hjælpe mig lidt videre.
Med venlig hilsen
Mie